LAB KM s.r.o.

Laboratorní příručka OKB | ver. 01 | platnost : 2024-12-15

D-2 Formy vydávání výsledků

Výsledky vyšetření jsou vydávány následně po provedení vyšetření a uvolnění výsledků zkoušek formou

  •    písemných zpráv vytvořených pomocí laboratorního informačního systému (LIS)
  •    telefonického hlášení zadavateli se záznamem do Deníku telefonních hovorů
  •    elektronicky (přímo z LIS do ambulancí lékařů)

Písemné výsledkové zprávy jsou vytvořeny pomocí laboratorního informačního systému. Před vydáním jsou kompletní výsledky v informačním systému kontrolovány pracovníky provádějícími vyšetření, následně uvolňovány a autorizovány vedoucím laboratoře nebo jím pověřené osoby na základě dané odbornosti a doporučení odborných společností.

 Výsledkový list obsahuje:

  •   identifikaci laboratoře, která výsledek vydala
  •   jednoznačnou identifikaci pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo)
  •   jednoznačnou identifikaci žadatele o vyšetření
  •   datum a čas přijetí primárního vzorku laboratoří (popř. datum a čas odběru vzorku)
  •   datum a čas primárního tisku nálezů
  •   jednoznačné označení vyšetření
  •   typ primárního vzorku
  •   výsledek vyšetření včetně jednotek měření *
  •   biologické referenční intervaly tam, kde je to možné a vhodné
  •   v případě potřeby textovou interpretaci výsledků
  •   jiné poznámky (např. texty ke kvalitě nebo dostatečnosti primárního vzorku)
  •   identifikaci osoby, která autorizovala uvolnění nálezu

*  Pokud je u výsledku vyšetření písmeno „L“, znamená to, že výsledek je nižší než referenční mez. Pokud je u výsledku vyšetření písmeno „H “, znamená to, že výsledek je vyšší než referenční mez.

Dále může výsledkový list obsahovat komentáře, které se týkají nesrovnalostí při příjmu vzorků do laboratoře. Tyto komentáře jsou tištěny pro informovanost zadavatele vyšetření.

Komentáře, které budou podle potřeby vytištěny na výsledkovém listu spolu s výsledky vyšetření, jsou následující:

  •   Pozdní dodání vzorku do laboratoře
  •   Neuveden čas odběru
  •   Na žádance chybí identifikace pracoviště
  •   Nedodaný vzorek
  •   Sražený vzorek
  •   Nedodrženo doporučené množství odebrané krve
  •   Nesprávná odběrová zkumavka
  •   Nesrovnalost v rodném čísle, dořešeno se žadatelem
  •   Nesrovnalost ve jméně, dořešeno se žadatelem

Je-li ve výsledkovém listu uveden komentář: „Pozdní dodání vzorku do laboratoře“, znamená to,         že čas od odběru do dodání vzorku do laboratoře je příliš dlouhý, tudíž nesplňuje podmínky preanalytické fáze, což může ovlivnit hodnotu výsledku vyšetření.

Některé analyty jsou výrazně nestabilní zejména před separací séra a oddělení krevních elementů, proto je nutno je dodat do laboratoře co nejdříve. Proto nesmí být vzorek po odběru bez předchozí úpravy (centrifugace) skladován do dalšího dne.

Stabilita všech analytů, které laboratoř vyšetřuje, je uvedena u jednotlivých vyšetření v této Laboratorní příručce, kapitole E.

 

Je-li ve výsledkovém listu uveden komentář: „Neuveden  čas odběru“, znamená to, že v žádance o vyšetření nebyl uveden čas odběru vzorku. Proto nelze posoudit, jsou-li splněny podmínky preanalytické fáze, což může ovlivnit výsledek vyšetření.

Je-li ve výsledkovém listu komentář „Nedodrženo doporučené množství odebrané krve“, znamená to, že v odběrových nádobkách pro hematologická vyšetření nebyl při odběru zachován doporučený poměr mezi množstvím krve a protisrážlivého činidla, což může ovlivnit výsledek vyšetření. Ostatní komentáře není třeba dle našeho úsudku vysvětlovat.

Archivování výsledků vyšetření

Výsledkové listy jsou kdykoliv dostupné prostřednictvím databáze LIS.

Distribuce výsledků

Výsledky jsou distribuovány žadatelům prostřednictvím donášky (žadatelům, kteří ordinují ve stejné budově jako se nachází laboratoř) a prostřednictvím svozové služby. Na vyžádání (např. u samoplátců) je možno zaslat výsledky poštou. Výsledky si může zadavatel vyzvednout také přímo v laboratoři (se zápisem do Deníku vydaných výsledků).

Telefonické hlášení výsledků se provádí u vyšetření STATIM, v případě nálezu patologických (kritických anebo i neočekávaných výsledků) a na požádání zadavatele vyšetření.

  •  Telefonické hlášení provádějí pracovníci, provádějící vyšetření.
  •  Telefonicky lze výsledky sdělit pouze zadavateli vyšetření – lékaři, popř. sestře v jeho ambulanci.
  •  Pokud zadavatelem vyšetření není lékař, ale pacient samoplátce, výsledek vyšetření je mu telefonicky sdělen po předchozí dohodě v laboratoři za základě identifikačního hesla.
  •  Pokud je zadavatelem vyšetření lékař a domluví se s pacientem na skutečnosti, že si pacient sám zatelefonuje o výsledek svého vyšetření do laboratoře, musí být tato skutečnost uvedena na žádance spolu s identifikačním heslem.
  •  Při hlášení nesmí vzniknout jakákoliv pochybnost o identifikaci osoby, které je výsledek hlášen.
  •  Každé telefonické hlášení výsledků je zaznamenáno (záznam obsahuje datum a čas hlášení, identifikaci vzorků, identifikaci osoby hlásící výsledky a identifikaci osoby, která výsledky telefonicky převzala.
  •  Pokud se lékaři nelze opakovaně dovolat, je o této skutečnosti proveden záznam.
  •  Podrobnosti pro tento případ jsou uvedeny pro hlášení kritických výsledků v bodě A - 7 pro  hlášení vyšetření STATIM v bodě D - 1.
  •  Po telefonickém sdělení výsledku vyšetření následuje vždy tištěná výsledková zpráva. 

Zasílání výsledků elektronicky se provádí po domluvě zadavatele v laboratoři. Výsledkový list je zaslán přímo z LIS.