Postup laboratoře při nesprávné identifikaci biologického materiálu na žádance či na nádobce se vzorkem:
Při nedostatečné identifikaci materiálu je odesílající subjekt kontaktován telefonicky s cílem vyřešit identifikaci materiálu. Analýza vzorku je provedena anebo je vzorek vhodně uskladněn (s ohledem na provoz laboratoře a na stabilitu materiálu), avšak výsledek analýzy (v případě provedení vyšetření) NENÍ VYDÁN před dořešením identifikace. V případě, že komplikace není vyřešena, výsledek analýzy NENÍ VYDÁN anebo uskladněný vzorek není analyzován a odesílající subjekt je o této skutečnosti informován (především z důvodu nových odběrů sporných vzorků).
V případě uskladnění vzorků, je-li to z hlediska typu materiálu a požadavku na vyšetření možné, je vzorek upraven pro skladování (centrifugace) a uskladněn nejdéle 72 hodin. V případě, že komplikace je dořešena (vzorek je odesílajícím pracovištěm identifikován), výsledek analýzy JE VYDÁN. Tyto neshody při příjmu vzorků do laboratoře a jejich řešení jsou zaznamenávány do interního formuláře.
Postup laboratoře při neúplné identifikaci pacienta na žádance:
Pokud žádanka nesplňuje požadované náležitosti (např. chybí rodné číslo pacienta nebo identifikace zdravotní pojišťovny), pracovník provádějící prvotní či následnou kontrolu, který zjistí nedostatek, posoudí, zda lze chybějící údaje doplnit na základě telefonického hovoru. Pokud ano, dotyčný pracovník tyto údaje doplní a zaznamená na žádanku k následnému zápisu nesrovnalosti do LIS.
Pokud nelze tyto údaje doplnit po telefonické domluvě, vzorek nelze do laboratoře přijmout. Odesílající pracoviště je o této skutečnosti informováno kvůli provedení nového odběru vzorku.
Pokud lze tyto údaje doplnit, ale nelze to provést ihned, vzorek lze vhodně upravit k pozdější analýze, popř. provést analýzu, avšak výsledek vydat až po doplnění nesrovnalostí a skutečnost zaznamenat (viz výše).